israel united kingdom

hphoneicon ליצירת קשר

0799-500-550

אימון לגוף ולנפש

מהי שיטת TEB (אימון גופני רגשי) ומה מטרתה ? במה היא יעילה יותר מכל אימוני הספורט האחרים? כיצד היא משפרת את היכולת הלימודית? ואיך זה שהתלמידים ממשיכים להשכים קום, לאכול נכון ולהתאמן גם בחופשות?

כושר גופני הוא מכלול היכולות של אדם לבצע פעולות גופניות מאומצות לאורך זמן. עובדה ידועה היא כי כושר גופני גבוה משפר את הבריאות ויש לו השפעה טובה על פיתוח יכולתו הקווגניטיבית של האדם – היכולת לחשוב, לשקול, להבין ולפתור בעיות. שיטת TEB ((Training, Emotion, Body או בעברית: אימון גופני רגשי, עושה את כל זה ובנוסף אף מעלה את המוטיבציה והרצון להשתפר ולהצליח הן בתחום האימון הגופני והן בתחומי החיים האחרים.

אימון (Training)

פעילות גופנית מחזקת את מערכת השלד, השרירים, העצבים, משפרת סיבולת לב ריאה, גמישות ויציבה. אימון גופני מהווה דרך חינוכית הבאה להעניק למתאמן כלים להתמודדות עם עצמו ועם הסביבה – דבר שהוא חיוני לכל אדם אך הכרחי במיוחד לאנשים בעלי לקויות שונות. בתחילת התהליך יש צורך לגבות את המתאמן, ולדרבן אותו ליתר מוטיבציה, דבר שנעשה על ידי המאמן, היועץ והשותפים לאימון. במהלך הזמן הוא מפתח יכולות לחיזוק עצמו וחיזוקם של אלו המתאמנים לצידו.

אימון ורגש (Training Emotion)

פעילות גופנית מפתחת קואורדינציה ושיווי משקל, מחזקת את הביטחון והדימוי העצמי .במהלך האימון הגופני מתמודד המתאמן עם הצלחה וכישלון כמו גם עם עבודה אינדיבידואלית, ברשות עצמו, ועבודה בקבוצה. לדרישה לבצע תרגילים, להשיג מטרות אישיות או קבוצתיות ולקבל לפעמים גם הפסד, יש השפעה ומשמעות על התפתחותו הרגשית היות שהוא נדרש לשמור על פרופורציות ושליטה עצמית ולרכוש כלים ויכולת אסטרטגית. כל אלו מעלים את הביטחון והדימוי העצמי ומחזקים אותו כאדם.

אימון וגוף (Training, Body)

אימון גופני מביא לעצמו שיפור תוצאות מיידיות כבר מהשיעורים הראשונים. השיפור התמידי תלוי במספר גורמים כגון:

1. סדר
2. התמדה ודבקות בשיטה
3. רצון, נחישות ואמון עצמי
4. תזונה ואכילה מסודרת

במהלך אימון גופני נדרש המתאמן לבצע תנועות מורכבות בפעולה מאומצת, מה שמפעיל מספר אזורים במוח השולטים בשיווי המשקל, תזמון, תכנון רצף פעולות, הערכת תוצאות, תיקון שגיאות, צורך במיקוד ויכולת ריכוז. הצבת מטרות, כמו באימון TEB, מוסיפה על אלו גם התמקדות בפרמטרים נוספים של זמן, עצמיות והתמדה.

למה להתאמן אם אפשר לנוח?

הרב רועי מנצור, מחנך ומורה לחינוך גופני במוסדות 'אוהל אשר', זכה להיות בין מפתחי השיטה ומאמין בכל ליבו ביכולתה להשפיע על קידום ילדים לקויי למידה, ולהפנים בהם ערכים של התמדה, הקפדה על סדר יום, תזונה נכונה, שקדנות ובנוסף גם להעלות את הדימוי והערך העצמי של כל תלמיד.

"מדובר בשיטה חדשה שנבנית ומתפתחת במהלך חמש השנים האחרונות. יתרונה העיקרי טמון בכך שהמתאמן אינו צריך לחכות הרבה זמן עד להשגת תוצאות כי הוכחת ההתקדמות היא מיידית ונראית לעין מיד לאחר כל אימון. זה גם מה שהופך אותה מתאימה ונכונה לעבודה עם תלמידים לקויי למידה.

תכנית האימונים נבנית באופן אישי וייחודי לכל תלמיד בנפרד, לאחר שהוא עובר בדיקות גופניות מקיפות, אך היא מותאמת גם לפרמטרים ההרגשיים והלימודיים שלו. במהלך האימונים נערך מעקב יומיומי אחר התקדמותו של התלמיד ובכל פרק זמן נבדקת התקדמותו בכל ההיבטים הקשורים במערכת החינוכית כולל יכולת הקשב והריכוז שלו, ההתקדמות בלימודים וההתפתחות הרגשית".

נפש בריאה בגוף בריא

עיסוק בפעילות גופנית נמצא כתורם ליצירת קשרים חברתיים, בשיטת TEB כל המתאמנים כמשפחה אחת המעודדים ומלווים אחד את השני בזמן האימון ואחריו. בחורים העוסקים בפעילות גופנית למשך כשעה ביום, רגועים יותר, בריאים יותר, הישגיהם בלימודים טובים יותר והם נוטים להפגין פחות אלימות.

כדי להצליח ולראות תוצאות צריך סדר יום מוקפד וראש שקט ופנוי. השתתפות בשיעורי הכושר מציבה בפני המתאמן אתגר יומיומי להתקדם, להתחרות ולעקוף. אך, בשונה מענפי ספורט אחים שבהם תחרות מובילה לשבירה מנטאלית, בשיטת TEB התחרות היא אישית של כל מתאמן מול עצמו ומול יכולותיו. מהניסיון שנצבר עד כה הוכח כי תלמידים שהתאמנו בשיטת TEB שיפרו את הדימוי העצמי שלהם, העלו את יכולת הריכוז, היו עקביים יותר, והקפידו לשמור על הכללים, להשכים קום, לאכול נכון ולהתאמן גם בחופשות.

מאת:

הרב רועי מנצור,
בוגר מכון וינגט וממפתחי השיטה
ומישמה בהצלחה ברשת "אהל אשר"

רוצה לדעת עוד?

לפרטים והרשמה

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

0799-500-550