israel united kingdom

hphoneicon ליצירת קשר

0799-500-550

טיפול בבעלי חיים

סיוע לאוכלוסיות מיוחדות באמצעות בעלי חיים

טיפול באמצעות בעלי חיים הוא תחום הזוכה לתשומת לב מיוחדת בארץ בשנים האחרונות. התחום הוא תחום טיפולי הנעזר בבעלי חיים בכדי להשיג שיפור מיומנויות חברתיות, מוטוריות ורגשיות בקרב בעלי צרכים מיוחדים כגון נוער בסיכון, ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, קשיים נפשיים או ליקויי למידה שונים.

באילו חיות נעזרים במסגרת טיפול באמצעות בעלי חיים?

טיפול באמצעות בעלי חיים נעשה ע"י שימוש בסוגים רבים של חיות, ביניהן אוגרים, צבים, ארנבות גדיים ועוד.

איך מתבצע הטיפול?

הטיפול נעשה במסגרת פרטנית של הילד המטופל, בעל חיים ומטפל או במסגרת קבוצתית. קיימים סוגים שונים של טיפול בעזרת בעלי חיים, כאשר במקרים רבים סוגי הטיפול השונים משמשים זה לצד זה. נהוג לחלק את סוגי הטיפול לשלושה סוגים מובחנים:

1. טיפול סביל

במהלך הטיפול הפסיבי צופה המטופל במטפל כאשר הוא דואג לבעל החיים וכיצד הוא מטפל בו. שלב זה משמש לעתים קרובות כשלב ראשוני בו המטופל צובר אמון במטפל הדואג לבעל החיים. סוגי טיפול סבילים בנוסף כוללים צפייה בבעלי חיים באקווריום, כוורת או קני נמלים. טיפולים מסוג זה מתאימים במיוחד עבור בני הגיל השלישי לאחר שהפגינו ירידה בלחץ הדם, הפגת חרדות ובדידות ועליית הסיפוק משעות הפנאי.

2. טיפול מפעיל

בטיפול אקטיבי מטפל המטופל בבעל החיים. כיוון שמדובר בחיה המגיבה באופן עצמאי למטופל, יכול המטופל ללמוד, באמצעות שיקוף מצד המטפל, על אופני ההתנהגות המביאים את בעל החיים להגיב בצורות שונות. עצם הפעולה מאפשר שיפור מיומנויות מוטוריות גסות ועדינות. טיפול מפעיל תורם לבניית הבטחון העצמי ושיפור מיומנויות חברתיות ומתאים במיוחד לאוטיסטים, בעלי הפרעות קשב וריכוז, נוער בסיכון וליקויי למידה שונים.

3. טיפול אנתרופורמי

טיפול באמצעות האנשה. עצם הטיפול בבעלי חיים מקל על תקופות קשות בחיים. ילדים רבים בוחרים "לדבר" בשם החיה וכך לפתוח פתח דרכו יכול המטפל להציץ אל עולמו הפנימי של המטופל.

מי הם המטפלים?

המטפלים הם אנשים ייחודיים האוהבים מאד בעלי חיים ורואים זאת כייעוד לעזור לבני אדם אחרים. כחלק מההכשרה עוברים המטפלים קורס טיפול בעזרת בעלי חיים המכשיר אותם לתחום האילוף, ולאחריו השתלמות נוספת בנושא טיפול באמצעות בעלי חיים.
קיימים קורסים רבים בנושא, וחשוב לבדוק כי ההכשרה שעבר המטפל היא הכשרה רחבה הכוללת עבודה מעשית רבה לצד לימוד נושאים תיאורטיים.

למי הטיפול מיועד?

טיפול בבעלי חיים יכול לעזור לכל אחד ואחד, אך לאוכלוסיות מיוחדות הוא עוזר יותר. עצם המפגש הבלתי אמצעי עם חיה מאפשר לילדים לחוות הצלחה, ולהעצמה במקומות בהם בעבר חוו כשלונות בלבד. (כגון, ליקויי למידה והסובלים מהפרעות קשב וריכוז, נוער במצוקה וכו')

הקשר הייחודי של מטופל, בעל חיים ומטפל שונה מכל קשר טיפולי אחר שכן בעל החיים הוא גורם מקשר האוהב ומקבל ללא תנאים, אמצעי חי ומגיב בעל יכולת תגובה ספונטנית, מגע וקשר בלתי אמצעי עם המטופל. הטיפול יכול להעצים מיומנויות שונות בקרב אוכלוסיות מיוחדות.

"קשה להאמין עד כמה המטופל הזה נפתח". עד עכשיו הוא כמעט לא ביטא כל רגש. משפט מעין זה שומעים מטפלים רבים בתחום הרגשי המשלבים בעלי חיים בעבודתם. לא פעם אנו עדים להאצה של תהליכים טיפוליים, ולהיפתחות רגשית משמעותית אצל מטופלים חסומים או מוגנים מאוד, כאשר בעלי חיים מוכנסים לטיפול. הסבר חלקי לכך טמון באפשרויות הייחודיות של מגע הנוצרות עם כניסתם של בעלי החיים לטיפול.

רוצה לדעת עוד?

לפרטים והרשמה

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

0799-500-550