israel united kingdom

hphoneicon ליצירת קשר

0799-500-550

טיפול בפסיכודרמה

פסיכודרמה היא כלי טיפול בה אנו לא רק מדברים בינינו אלא מעלים סיטואציות שונות. דרך הדוגמאות שהילדים מביאים אנו יכולים לראות ולתרגל צורות התמודדות שונות עם קשיים, להתוות דרך אל מטרה מבוקשת או לתת מקום לרגשות ולמצוא את הדרך המתאימה לבטא אותן. בקבוצות הילדים מצליחים להביא את הטוב והקושי מהחיים דווקא בזכות השיתוף ההדדי. חשוב לצוות הטיפולי בבית הספר להגדיר גם מטרות אישיות ולעקוב אחרי התפתחות כל ילד אך גם למצוא מכנה משותף ולראות את הקבוצה מתקדמת וצומחת.

כמו שהזכרתי, העבודה אינה רק על התמודדות עם קשיים אלא גם בהצבת מטרות ופיתוח מוטיבציה כדי לממש אותן. לפעמים נכון יהיה לראות את המצב בהווה ולנסות לבנות שלבים הדרגתיים של הצלחות שמתאימות ליכולות של הילד, אך יש גם ראייה נוספת שחשובה לא פחות. גם אם לילד יש יכולות נמוכות כרגע חשוב להגדיר איתו את המטרה הרחוקה אליה הוא שואף (וחשוב לא למהר ולהגדיר עבורו את המטרה אלא לתת בו אמון ולמצוא איתו את השאיפה שלו) ואחר כך למצוא את התחנות שלו בדרך לשם.

בעיניי הדרך הטובה ביותר ליצור את התחנות היא על ידיד חוויות של הצלחה. חוויית ההצלחה מעצימה מאוד, וככול שילד יזכה לחוות אותה הוא ירצה אותה שוב ושוב. לעומת ילד שחש שמאוכזבים ממנו ומפנים דימוי עצמי נמוך, ילד שמשדרים לו הצלחה גם כשזו מינימלית מאוד יפתח את האמון והביטחון להמשיך ולהצליח. כאן אנו המבוגרים צריכים קצת יצירתיות. עלינו לתכנן אתגרים עבור הילד שמצד אחד לא יהיו "תינוקיים" ומצד שני וודאי לנו שהוא יוכל לצלוח אותם.

כל ילד יצטרך מינון אחר - אך המטרה המובהקת שלנו אינה שמשימה תתמלא אלא שהוא יחווה צלחה! יש כאן גם שדר של אמון - שאנו סומכים על הילד שיצליח להשלים את המשימה (אפשר לתת תפקיד חד פעמי או קבוע בכיתה או בבית או אחריות על נושא מסוים) והפרגון שלנו אחר כך מותיר זיכרון מתוק (כל אחד זוכר איך המורה האהוב גרם לנו לאהוב מקצוע מסוים).

הדבר חשוב גם כדי שלא ניכנס למאבק כוחות עם הילד. לפעמים הקשיים יגרמו לילד התנגדויות קשות ודווקא אז חשוב שאנו לא ניגרר למאבק כוחות אלא נהיה מסוגלים להתוות עבורו תהליך של התקדמות. יצירת רגעי הצלחה יאפשרו לנו כמבוגרים לראות את התמונה של ההתרחשות מלמעלה במקום להיפגע ולהגיב ממקום רגשי.
בעבודה חשוב לנו לבנות את תחושת ההצלחה, אצל הפרטים ואצל הקבוצות. בשנתיים האחרונות הייתי עד לכך שמספר ילדים, שמתחת לבעיות התנהגות קשות שידרו תחושה של אכזבה וייאוש מעצמם, צמחו בעזרת ההצלחות לדימוי עצמי בריא ומלא באמון בעצמם - שאפשר הצלחה רגשית ולימודית.

שיתוף הפעולה בין המטפל - המורה - וההורה יכול למנף את ההצלחה ולחבר בין כל חלקי הפאזל בחיים של הילד.

שנזכה, תוך שיתוף פעולה, להצליח ולהצליח.

מאת:

שניאור ולקר,
מטפל בפסיכודרמה ברשת "אהל אשר"

רוצה לדעת עוד?

לפרטים והרשמה

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

0799-500-550