israel united kingdom

hphoneicon ליצירת קשר

0799-500-550

הוראה מתקנת בחשבון

לקות למידה מוגדרת ומתבטאת כהפרעה ברכישת מיומנות למידה הנובעת משיבוש בתפקוד המוח. ממצאי מחקרים מראים, כי 10% מהאוכלוסייה סובלת מליקויי למידה שונים כגון: הפרעות קשב וריכוז, ליקויי קריאה (דיסלקסיה), ליקויי כתיבה (דיסגרפיה) וליקויי חשבון (דיסקלקוליה) (שפ"י, 2014). מתוכם, 65% לוקה בדיסקלקוליה המוגדרת כקושי בחשבון הבא לידי ביטוי בביצוע פעולות בסיסיות למרות איי־קיו תקין. אחוז גבוה זה של הלקות, נובע בעיקר ממורכבות התהליכים הקוגניטיביים הכרוכים במיומניות חשבון. החל מארבעת הפעולות הבסיסיות של חיבור, חיסור, כפל וחילוק, וכלה בפתרון בעיות מילוליות, הנדסה ואלגברה מורכבת. סיבה נוסף להתגברות הלקות היא, המפגש הרב והיום-יומי עם עולם המספרים הממלא מקום נכבד בעולמנו לא פחות מאשר מילים (שאול, 2009).

גירי (2000, בתוך שאול, 2009), אחד החוקרים המובילים בתחום זה, טוען כי אנו נולדים עם התפיסה המספרית הבסיסית (numerosity), שעליה נבנות בעתיד היכולות המתמטיות הגבוהות יותר שנלמדות בבית ספר. חוקרים שבדקו את פעילות המוח בזמן ביצוע מטלות מתמטיות, גילו כי בעלי לקות למידה דיסקלקולית, מתאפיינים בהתפתחות לא תקינה של אזור ה־IPS – העמק התוך קדקודי של המוח. כאשר, בזמן חישוב מתמטי כלה בו עלייה בפעילות, כפי שנמצא אצל רבים שלא לוקים בלקות זו (Goswami, 2006 בתוך שאול, 2009).

קשיי התלמידים בעלי לקות דיסקלקולית באים לידי ביטוי בשיעורי החשבון במגוון אפשרויות כגון: קושי ביצירת הקשרים בין אופני הייצוג של המספר, קושי בידיעת רצף המספרים, בהבחנה בין כמויות שונות של מספרים, בהשוואות גודל מספרים וקושי בזכירת עובדות פעולות חשבון, אשר כתוצאה מכך הם עושים שימוש רב יותר מבני גילם במניית אצבעות לצורך חישוב. קשיים אלה ועוד, מעכבים את תהליך הלימוד של התלמיד ומשבשים את יכולת התפקוד שלו עם מספרים בחיי היום-יום. מצב זה גורר כישלונות מתמשכים, אשר מעוררים תחושות חרדה ממספרים, ותחושות מסוגלות ומוטיבציה נמוכות (מרק- זיגדון, 2012).

אחת הדרכים לקידום תלמידים אלו, היא ההוראה המתקנת. סוג הוראה זה, עוסק בדרכי הטיפול בבעיות למידה ברמה של שיטות וטכניקות. היא מכוונת ישירות לצורכי הלומד ומותאמת לו מבחינת אישיותו, צרכיו הלימודיים ויכולת תפקודו בתחום. זהו סגנון הוראה יחידני היכול להתבצע אף בקבוצה או בכיתה שלימה. בין היתרונות המרכזיים שההוראה המתקנת מעניקה לתלמיד ניתן למנות: קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי, פיתוח מיומניות למידה, נתינת ארגז כלים ישומיים המאפשרים התגברות על הלקות ועוד (הבר, 1990).

הוראה מתקנת בחשבון, מאמינה, כי תלמידים אינם מצופים לפתור אפילו בעיות מתמטיות פשוטות, לפני שהם שולטים בעובדות היסוד ובפרוצדורות החשבון השגרתיות. בכדי לעקוב אחר הנחה זו, נותנים להם לתרגל את הפעולות יסוד שנה לאחר שנה עד אשר ניכר כי הושגה הצלחה ורק לאחר מכן ממשיכים הלאה. גישה נוספת בהוראה מתקנת, מקדמת את התלמיד מהמקום ומהידע הקיים אצלו ועל בסיסו בונים את הידע החדש. זאת, במטרה לאפשר לו להשתתף בפעילויות מתקדמות או בפעילויות מסדר חשיבה גבוה.

אחת השיטות המעודדת הבניית ידע חדש על ידע קיים ודרכי חשיבה, היא הוראה מונחית קוגניטיבית (Cognitively Guided Instruction) או בקיצורCGI :. צוות מפתחי שיטה זו, חקר במשך שמונה שנים את התפתחותם של המושגים והמיומנויות בחיבור, חיסור, כפל וחילוק אצל ילדים בביה"ס היסודי, ומצא, מחקר כי גם ילדים מסוגלים באופן עקבי לפתור בעיות מילוליות פשוטות באמצעות הדגמה, ספירה, או המצאה של שיטות לפתרון שאינן קשורות לחישובים מסורתיים בחשבון עוד לפני \שלמדו מושגים אלה באופן פורמלי,
לאומר האמור עד כה, ניתן להסיק כי הוראה מתקנת המשלבת טכניקות לימוד שונות כגון: הדגמה, המחשה ועוד ומותאמת לפי צורכו של התלמיד, יכולה לקדם בצורה הטובה ביותר את ההבנה והלמידה של תלמידים בעלי לקות למידה דיסקלקולית (1996, Judith).

מאת:

זהבי ליזרוביץ,
רכזת פדגוגית בבי"ס "אהל אשר"

רוצה לדעת עוד?

לפרטים והרשמה

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

0799-500-550